На 19 септември т.г. Фондация за биологично земеделие „Биоселена“ проведе семинар на тема: „Фермерските пазари – настояще и бъдеще“, който е част от дейностите по проект „Седмичен фестивал „От нашата ферма – с любов за Вас“, изпълняван с финансовата подкрепа на Столична община, Програма „Европа“ 2018, в партньорство с Екологично сдружение „За Земята“ и район „Красно село“.
 
Целта на семинара бе да обсъди настоящето и бъдещето на фермерските пазари като възможност за продажба на храни и продукти от малки земеделски и занаятчийски производства. Управителят на „Биоселена“ д-р Стоилко Апостолов сподели опита на фондацията в организирането на фермерски пазар – седмичният фестивал пред Министерство на земеделието, храните и горите, осъществяван с  подкрепата на Програма „Европа“ на Столична община за втора поредна година.
 
Сигурност, доверие, облекчени процедури - това бяха ключовите думи в дискусията за бъдещето на фермерските пазари. Сигурност, за да е ясно бъдещето на фермерските пазари, които вече са се доказали като успешни. Доверие, за да има ясни изисквания за участие във фермерските пазари само на регистрирани производители, което е гаранция за доверието у купувачите. Облекчени процедури- необходимост от унифицирани и облекчени правила за организирането на фермерски пазари.
 
„Над 26 хил. лв. са необходими за организирането на пазар на улицата. Разходите включват шатри, маси, хладилни витрини, покривки, разклонители, лампи и др. Досега са организирани общо 62 събития на Фермерския  фестивал. Участниците от „Произведено във фермата“ са общо 52-ма от 28 населени места в цялата страна, като  30 са постоянните участници. Всеки производител подписва договор и правила за участие в провеждане на пазарите“, сподели в презентацията си д-р Апостолов.
 
По време на  семинара  представители на Министерство на земеделието, храните и горите, Столична община и Българска Агенция по Безопасност на Храните, представители на организатори на фермерски пазари в София и други градове, както и производители се обединиха около нуждата от изработването на ясни правила за фермерските пазари.
 
В дискусията бяха повдигнати важни въпроси относно създаването на  дефиниция за фермерски пазар, както и за фермерски продукт, за нуждата от критерии за участие, за необходимостта от гарантиран контрол и самоконтрол на пазарите, както и от промяна на таксите (търговска площ, а не покрита площ).
 
Макар и бързо развиващи се през последните пет години, фермерските пазари в страната се броят на пръсти и са основно в по-големите градове. Сред тях са София, Пловдив, Варна, Бургас, Добрич, Хасково. Потенциалът  обаче е по-голям, заради интереса и растящия брой регистрирани производители. Затова и нуждата от ясни, унифицирани правила, както и подкрепа за развитието им, е наложителна.
 
В края на дискусията бе премиерата на филм за Фермерския фестивал, направен по проект „Седмичен фестивал „От нашата ферма – с любов за Вас“.
 
На 18 септември т.г. се проведе Tретото издание на поредицата от дискусии “Диалози за София“, което разгледа темите “Облик и бизнес” и как те си взаимодействат в града. Събитието се организира в рамките на проект „Граждански разговори за споделена Визия за София и крайградските територии“, който се изпълнява  от Форум Гражданско Участие с финансовата подкрепа на Столична община, Програма „Европа“ 2018, в партньорство с „Визия за София“. 
 
В дискусията участва арх. Здравко Здравков, главен архитект на Столична община. На събитието присъства Николай Стойнев – зам.-председател на Столичен общински съвет, председател на постоянната комисия по икономика и собственост, член на постоянната комисия по опазване на околната среда, земеделието и горите към СОС, Лилия Христова - обществен посредник на Столична община, различни заинтересовани страни от бизнеса, неправителствения сектор, проектанти и представители на администрацията, които изложиха своята гледна точка и позиция. Модератори бяха Диана Андреева и Десислава Христова от ФГУ. 
 
Дискусията потърси стратегически предложения и идеи как можем да постигнем хармонична градска среда, които ще бъдат използвани в работата по дългосрочната стратегия за развитие на София и крайградските територии. Откриващата презентация на Жоро Пенчев и Калоян Карамитов от екипа на Визия за София представи как бизнесът създава и променя пейзажа. Бяха дадени  примери от други градове по света и цитирани данни от Colliers  International.
 
Арх. Здравко Здравков, главен архитект на СО, благодари на компаниите, които се занимават с реклама, че по време на обсъжданията на Наредбата за рекламните елементи, внесена в СОС през юли 2018 г., са постигнали добър синхрон, който позволява по-добра регулация на размери и разстояния между рекламни елементи в посока на намаляване на визуална наситеност и защита на историческия център, както и достъпността до публични пространства. Арх. Здравков добави още:  “Безспорно регламенти трябва да има. За ползването на летните градини отново искаме да създадем ясни правила как ще изглеждат. В тази връзка работим по методически указания, които да станат един нов начин за представяне в града. Ще направим схеми, с които да определим и зоните за летните градини в Зона 2, за да сме готови в следващите дни, когато се промени средата и на ул. Граф Игнатиев започне да се променя структурата. Когато малките магазинчета започнат да стават кафенета, трябва да бъде ясно къде ще се сложат летните градини, но не само това, а и как трябва да изглеждат, какви да бъдат цветовите решения, дали да бъдат тенти и т.н."
 
Ирина Мутафчийска, представител на Съюза на урбанистите в България, работила по проект „Създаване на стандарт за оценка и мониторинг на качеството на градската среда“ , изпълняван с подкрепата на Програма „Европа“ 2017, добави, че обликът на средата трябва да е в синхрон с характера ѝ, което ще рече, че не бива да се търсят универсални, а специфични за всеки квартал или улица правила.
 
Арх. Иво Панталеев от А.Д.А, автори на проекта за обновяване на ул. „Граф Игнатиев“ и насоките за оформление на фасадите по улицата, коментира, че “Трябва да уважаваме стремежа на бизнеса да се изявява в една много конкурентна среда, но не трябва да му позволяваме го прави за сметка на всички останали“. 
 
Милен Попов, собственик на компанията за външна реклама Ideacomm сподели, че според него въведеното зониране на града е сред начините да се борим с пренасищането с реклама. 
 
Участие в дискусията взе и Георги Шопов, председател на Националната асоциация на строителни предприемачи, който подчерта нуждата от дългосрочна стратегия за града.  Г-н Шопов добави към изложените аргументи по темата за партерите на София, че е много важно как ще бъдат оформени те, за което е добре да има задължителни стандарти с оглед на естетиката и цветовото решение не само в центъра, но и в кварталите. Той обобщи тезата си, че умните управници имат задачата да насочват капиталът в правилните посоки, а не да го ограничават.
 
В последвалата дискусия се включиха още граждани и експерти, които изразиха мнения и предложения в търсене на консенсус по темите, свързани с визуалната среда в града. Целта бе генериране на идеи за възможни стратегически решения и добри практики, които могат да подобрят възможностите за присъствие и разпознаваемост на бизнеса, като същевременно се съобразяват и подчертават характерните черти на градската среда.
 
За успешното модериране на дискусията и изслушването на всички гледни точки се погрижиха Форум Гражданско Участие, а както и на предишните събития от поредицата, 500 маркера създадоха графичен протокол с основните точки и идеи, засегнати по време на разговора.
 
В Деня на София, 17 септември 2018 г., който  съвпадна с първия учебен ден, в Защитено кафене към Дневен център „Светове“ гостува „Библиобус“ – мобилният филиал на Столична библиотека. Дейността се реализира в рамките на проект „София – социално ангажиран град. Добри практики за социално включване на хората с интелектуални затруднения“, който се изпълнява от Фондация „Светът на Мария“ с финансовата подкрепа на Столична община, Програма „Европа“ 2018, в партньорство със Столична библиотека. 
 
Проектът цели социално включване и равнопоставеност на хората с увреждания и популяризиране на София като град, подкрепящ интеграцията на хората с интелектуални затруднения
 
Потребителите на Дневния център с радост посрещнаха богатия фонд, събрал над 1 200 тома от най-новите и интересни книги с художествена, научно-популярна и детска литература от съвременни български и чуждестранни автори. Всички посетители  получиха читателски карти и си взеха книги за вкъщи.
 
Библиобусът грабна вниманието и на много ученици и родители, които избраха Защитеното кафене като място за почерпка в празничния ден. Те също се сдобиха с безплатни едногодишни читателски карти.
 
По-рано през деня младите хора с интелектуални затруднения от Дневен център „Светове“ раздадоха на учениците и на гражданите от квартала рекламни материали за събитието.
 
С кампанията „Книгите идват при вас“ Столична библиотека насърчава нуждата от четене и учене през целия живот, подобрява качеството на образованието и нивото на грамотност на децата и подрастващите, и подобрява достъпа до дигитални ресурси.
 
 

Страница 2 от 78

Go to top